Josep Santesmases fotografiat a Vila-rodona. Foto: E. Boada |
“Les arrels sempre les mirem
des del present”
A “El móndes de l’agut” (Arola Editors) Josep Santesmases i Ollé ens convida a descobrir
el puig més emblemàtic de Querol, el de Montagut, i a acompanyar des d’allí la seva
mirada sobre el Camp de Tarragona. Una mirada que es dirigeix des del seu paisatge
més íntim a tota aquesta terra que, en paraules del poeta de Vila-rodona, “és
d’una sola llengua criada entre valls i muntanyes”, ja que si no fos així
seriem “cecs entre terres germanes”. No en va, des del seu món agut Josep Santesmases
ha esguardat amb diverses mirades la cruïlla que assenyala el Mon Caro, la
mallorquina Serra de Tramuntana o els Pirineus.
A “El món des de l’agut” llegim
un polifacètic Santesmases que no es conforma només a guaitar, va més enllà i
escolta la terra, i amb ella la gent. I ho fa amb una mirada amarada de
sinceritat amb ell mateix i amb el país. Santesmases, en aquest primer llibre
de poesia ens recorda que la memòria a
voltes esdevé tristesa llunyana, però que el sol es continua encenent i
–malgrat tot– les cuques de llum ens continuen il·luminant el present.
Si
miréssim el món amb ulls d’excursionista seriem una mica més feliços?
Jo crec que el món s’ha de mirar des de moltes perspectives. El que si
que crec que és important és saber mirar el món amb ganes de que no ens el
deixem perdre. A vegades ens han venut el futur i el present com la destrucció.
Ho hem vist amb aquest creixement que hi ha hagut. Aquí al Camp de Tarragona, per
aquí a la vora, ja havia sortit a la premsa que s’hi volia fer un camp
d’aviació per a mercaderies. Clar,
arriba un punt que dius... bé, potser que tinguem uns altres ulls. Jo crec que
no cal tant, no cal tot això. Siguem una mica més raonats i amb una mica més de
sentit comú. Home, també tothom vol tenir la casa neta, endreçada, amb uns
mobles ben bonics i amb uns quadres ben macos. Doncs amb l’entorn és el mateix.
I aquest entorn aquest territori,
cada cop és menys nostre?
Avui conviuen moltes coses. Hi ha gent que té una cultura que en
podríem dir universal. És a dir, li agrada la mateixa música a un xaval d’aquí
que a un d’Estats Units. Si només ens quedem amb això llavors ja no ens
importarà tot el que tenim al costat. Que jo no dic que no pugui ser, però si
no tenim la visió envers el món aquest que trepitgem, allà on n’hauríem de
treure els productes agraris, allà on vivim, allà on tenim la família, allà on
tenim els amics, allavorens tot el que ens van bombardejant i que ens van
abocant al damunt és aquesta globalització; a vegades molt banal, de productes
de baixa qualitat. Jo sempre penso que la cultura és inversió i és rendibilitat.
Perquè a una persona culta no se li acudirà sortir aquí al carrer i destrossar no-sé-què,
i generarà uns recursos econòmics molt més rendibles i molt més assenyats.
A El món des de l’agut també parles de la llengua i dels topònims. Explica’ns
això de que de topònim només n’hi ha un.
Això és una cosa que he anat rumiant, sobretot quan diuen. És que aquí
hi ha dues llengües. Bé això de dues
llengües ja queda molt curt, almenys aquí als pobles ja n’hi ha tres com a
mínim. Clar, quina és la llengua... la llengua pròpia... És que és claríssim! Quins noms tenen les muntanyes?
Quins noms tenen els camins? Quins noms tenen els pobles? En quina llengua
estan? Clar, això és claríssim. Com és claríssim que durant segles s’han
destinat molts diners, moltes persones i moltes ganes a que això no fos així i
que la llengua anés reculant i anés tenint aquesta consideració de segona. I
això se’m va acudir allí dalt, pensant.
Sobretot quan mires el paisatge. Si et mires tu i vas dient, com es diu
aquella muntanya? Montseny, Montserrat, Montmell, Els Ports. Els topònims només
parlen amb una llengua.
Els topònims romanen, la gent
no sempre...
En aquest sentit m’he referit més a un món que s’ha despoblat. Hi havia
moltes masies, hi havia l’església parroquial que denota que era una església
amb uns certs recursos perquè a dins realment és maca, com a estructura. Comença
amb una porta romànica, hi ha tota una estructura gòtica. Evidentment aquell
món ja no tornarà. És com aquell poema en que parlo de la restauració de
l’església. Fins-i-tot i ha uns fons per poder-la acabar de restaurar, però mai
es tornarà a restaurar la vida que hi havia allà en aquells murs, i evidentment
la parla d’aquella gent ja no la tornarem a trobar, perquè segur que parlaven
amb aquelles petites distincions perquè aquella zona és un món de transició des
del Camp de Tarragona, des d’aquesta part del Gaià i que ens porta cap a
l’Anoia si vas tirant amunt. Fins i tot hi ha llogarrets com el d’Esblada, que
és del terme de Querol, on ja parlen amb un accent com el de l’Anoia. De
vegades ens fem una idea de voler recuperar-ho tot i hi ha coses que ja no les
recuperarem mai més. Com els dialectes tant personals, o la vida que hi deuria
haver en aquell món.
Sovint idealitzem les arrels
fent-les imaginàries o les oblidem i en prescindim...
Potser cal trobar un terme mig i no deixar res de banda. Les arrels
sempre les mirem des del present. Perquè tu estàs interpretant l’abans des del
present, des de la teva circumstància que t’envolta, perquè si ara visquéssim
el juliol del 36 les coses segurament tu i jo es veuríem diferents. Però és
clar, ara ho veiem des d’una altra època. Abans la gent era com era, però estava
en una altra circumstància. Això no vol dir que tu no ho analitzis i ho
interpretis, però al capdavall sempre estàs fent història del present, perquè
sempre parteixes de tu. Has d’intentar ser el màxim honrat possible, el màxim
coherent, no amagar coses. I amb això de les tradicions i aquestes coses a
vegades hi ha tradicions de fa quatre dies, i a la gent li sembla que són de
tota la vida.
T’ho diré: Els grups de diables, que ara n’hi han a centenars a
Catalunya. Aquí hi va haver una època que vam fer coses festives, per la fira. I
un any vam anar a la festa major de Vilafranca. Vam veure els diables i vam
dir... això ho hem de fer! I hi havia quatre sacs i vam fer sortir un grup de
jovent per la fira, i vam fer els diables. Llavors vam anar un dia a Valls i
ens van veure uns de l’Arboç i ens van convidar a la primera trobada. A la
primera trobada no se si hi havien deu o dotze grups, eren els que hi havien al
Camp de Tarragona, al Penedès i para de contar, quatre històrics que no ho
havien deixat perdre.
O com els grallers, jo me’n recordo els grallers, els castellers de
Valls, els Xiquets de Valls havien d’anar a buscar dos o tres homes vells que
sabien tocar la gralla, i no hi havia ningú més. Encabat de quatre o cinc anys
ja va començar aquell esclat de grallers, que em sembla positiu. Però no ens
pensem que tota la vida ha estat igual. Les coses sempre estan canviant, sempre
estan en procés dinàmic de creació.
Des de Montagut ho veus tot i
al mateix temps és un lloc molt íntim.
El món des de l’agut m’ha permès això, aquesta intimitat del territori, aquest món que ha
desaparegut, de despoblament. També fer la comparació amb la gent que hi va ara
a passar el dia. Els diumenges sempre hi trobes gent, excursionistes,
boletaires, el que vulguis.
Motos...
(Riu) És que anaves allí dalt i baixaves amb un poema per un senderó on hi havia passat una moto i
em vaig empipar molt. D’aquí a dos dies estarà tot trinxat i en contes d’un
camí hi haurà aquí una rasa. Penses... no teniu prou llocs que heu de pujar
aquí dalt en moto. I una mica és això, quan veus tot el Camp de Tarragona. Hi
ha dies en que si la mar és clara veus com una ratlla al fons i és el Delta de
l’Ebre. Fins-i-tot hi ha dies que darrere les muntanyes de Prades veus el Mont
Caro. I el Montsià, com et tanca l’horitzó...
I del teu món agut, que en
destacaries?
Hi ha dues obsessions, una és veure Mallorca, això ho has de fer en
temps més aviat d’hivern a primera hora i veus allí Mallorca i és fantàstic. I
l’altra és veure-ho de nit, com es va apagant el sol i com es van encenent les llums
de tot el Camp de Tarragona, i després allí sota veus Santes Creus, que gairebé
en ple dia no ho veus, però com que està il·luminat... tota la nau industrial,
tot el focarral de la química i tota la costa que et queda molt ben dibuixada.
Això és una visió molt bonica que em va permetre també interrogar-me sobre tot
el munt de vides que representen aquelles llums.
Publicat a El Jornal, 26/07/2012
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada