Michael Phoenix. Foto: Eduard Boada |
“Quan començo a fer un violí sempre dic un poema curt que és la meva
promesa a la fusta”
Michael
Phoenix és un
prestigiós luthier de Liverpool, recentment ha visitat Tarragona per tal de
mostrar el seu ofici als estudiants de fusteria de l’Institut Pere Martell, i
ensenyar-los com es construeix un violí a partir del model Messiah
d’Antonio Stradivari, datat el 1716. Phoenix va presentar-s’hi i acompanyat de
fustes, eines, coles i vernissos de tot tipus, a més d’un bon plec de fulls que
contenen els seus cinquanta-dos passos per fer un violí, ell defineix aquests
fulls –que guarda en una gastada llibreta d’anelles– com a llibre sagrat. I no
s’hi va presentar sol, ho va fer acompanyat d’un quartet de corda, el Liverpool
String Quartet, que va protagonitzar una audició als tallers d’aquest centre de
formació professional.
Cal
imaginar-se Michael Phoenix armat amb mall i destral en un bosc amagat del
Tirol o de Bòsnia, seleccionant l’arbre adient d’on sortirà part del seu proper
volí, viola o violoncel. La seva feina ni comença ni acaba al taller de
Liverpool. L’hem volgut anar a trobar per parlar-ne.
On acaba l’ofici i on comença
la teva vida més personal?
No hi ha línia ... per a mi la meva feina és la meva vida. El que faig
no ho sento com a "feina", així que faig aquestes coses set dies a la
setmana, alguns dies des de l'alba fins al capvespre. Penso que aquest és un
dels secrets per a una vida feliç... fer de les coses que estimes la teva feina
i no esperar a topar-te amb la feina que estimes. Normalment som bons en les
coses que realment ens agraden fer, així que és probable que tinguis èxit si la
teva filosofia és l'amor i no només els diners. I és clar que necessitem diners per menjar i viure, però
és necessari trobar un equilibri entre el desig de realització personal i el
guany pecuniari.
Es pot ser un bon lutier
sense estimar els materials amb que es treballa?
Quan començo a fer un violí sempre dic un poema curt que és la meva
promesa a la fusta.
"Tu vas viure molt de temps
al bosc.
Tu vas ser tallada per la cruel destral.
En la teva primera vida tu vas romandre en silenci,
però en la següent, t'ho prometo, tu cantaràs amb dolçor "
Crec que el lutier té una responsabilitat amb l'arbre, que tota la seva
vida ha oxigenat –durant centenars d’anys– l’aire emportant-se el diòxid de
carboni, ha estat sempre bonic de veure,
ha estat on els nens hi han jugat i s’hi han gronxat, ha estat on els enamorats
hi han tallat les seves inicials, ha estat on ens hem protegit del sol i de la
pluja, ha estat on hi han viscut els insectes, ha estat on hi han descansat i
niat ocells, les seves llavors han
ajudat a alimentar els nostres petits mamífers, les seves fulles caigudes han
enriquit el sòl i han donat als cucs feina a fer.
El respecte i l'amor als arbres és una cosa que crec que està molt
arrelada en tots nosaltres. Així que al meu entendre un violí que es fa sense
amor dels materials és com Déu fent l'home sense ànima.
Materials de Michael Phoenix. Foto: E. Boada |
Per a la construcció d’un
violí, quantes fustes diferents necessita? On les vas a buscar?
Només tres o quatre tipus en un instrument. Actualment estic fent
servir avet de la regió austríaca del Tirol per al ventre, auró de Bòsnia per a
l'esquena, el coll i les costelles o costats i banús de l’Índia per al batedor.
També banús o boix anglès, o palissandre de l'Índia, per a les clavilles i el
cordal. El batedor, les clavilles i el cordal es substitueixen periòdicament al
llarg de la vida dels violins, però el ventre d'avet i l’auró de l’esquena, el
coll i les costelles es mantenen constants.
L’ànima del violí és humana?
On la podem trobar?
Cada violí té el seu propi caràcter i és l'habilitat del músic per
expressar la música emprant les característiques de cada violí particular. Com
els humans, alguns violins són tranquils i dolços i s'adapten millor a la
música en petits espais íntims i d’altres són sorollosos i estridents i poden
omplir una sala de concerts gran. A més, com els humans, lamentablement alguns
violins són incapaços d'expressar-se i tenir un petit "vocabulari"...
Jo tracto de fer els meus violins perquè siguin com un gran poeta que a les
mans d'un músic amb talent puguin oferir magnífiques frases dites de moltes
maneres diferents. Crec que l'objectiu en la fabricació d'un violí és donar al
músic un vocabulari musical sense fi amb el qual pugui expressar els
compositors musicals, pensaments i idees. La meva amistat amb els virtuosos del
Liverpool String Quartet, que han estat de gira per la vostra terra, crec que
m'ajuda a entendre encara més el meu propòsit.
Quan un dels seus instruments
torna a les teves mans per ser reparat que sent?
La primera sensació és com la d’un pare quan el seu fill o filla
retornen a ell havent estat ferits... Jo els dic "Està bé, el teu pare és
aquí, ara tot anirà millor." De vegades és com un vell amic a qui no has
vist en molt de temps... no hi ha cap dificultat quan t’hi retrobes... fins i
tot després de molt temps separats continuem sent els millors amics. Després,
quan els he reparat els lliuro al seu propietari i dic: "Potser ens veiem aviat, tingues
una bona vida"... Mai em sento com si m’haguessin abandonat completament.
Materials de Michael Phoenix. Foto: E. Boada |
I quan ha tingut a les mans
un Stradivarius, ha tocat el cel?
Tenir el teu primer Stradivarius és com el que esperaries del teu
primer petó perfecte, és una cosa que sempre recordaré. L'artesania és
magnífica, immillorable. Però és més que això... per adonar-se’n del que el
mestre ha creat amb les seves mans, la mateixa cosa que tu tens a les teves
mans, és gairebé com una encaixada de mans entre nosaltres, un vincle.
Llavors, com si fos una dona bella que desitges posseir per no
abandonar mai, observes la seva bellesa i esperes que d’alguna manera el seu
geni impregni les teves mans i influeixi
en les teves creacions.
Com envelleix la fusta d’un
instrument antic?
Cada peça de fusta és individual i pel això envelleix de forma diferent
i amb diferent intensitat. Igual que en els humans, els científics encara no
entenen completament el procés d'envelliment, però en general sembla que el
procés d'oxidació canvia l'estructura de la fusta fent de la fusta vella
quelcom molt diferent a la fusta nova.
Si hi ha una diferència en el so entre els molt vells i els instruments
molt nous, que encara està oberta a algun debat, és probable que les
diferències moleculars en la fusta a causa de l'oxidació.
Michael, en portes una de
grossa entre mans, no? Vols que tots els habitants de Liverpool que ho desitgin
es converteixin el lutiers...
(Riu) Aquesta si que és una tasca impossible! El projecte que he tirat
endavant a la meva ciutat natal de Liverpool és el de proposar als seus
habitants que construeixin un quartet de corda (dos violins, viola i
violoncel). Cada persona realitzarà una petita tasca, i quan s’acumulin tots
aquests treballs farem un meravellós quartet del poble, fet per la comunitat
per a la comunitat.
El projecte “Scouservarius Legacy Project” (els habitants de Liverpool
s’anomenen “Scousers”) pretén donar l'oportunitat als Scousers d'avui per a
llegar una herència als Scousers del demà. Els instruments serviran per a tocar
durant quatre-cents anys més i seran llogats per a la interpretació,
l'enregistrament i la seva exposició arreu del món. I els diners generats
s'utilitzaran per a l'educació musical dels nens a la regió de Liverpool.
Liverpool String Quartet. Foto: Eduard Boada |
I tornant a Tarragona, que te
n’has endut d’aquesta ciutat?
La gent de Tarragona em va recordar molt a la gent de la meva ciutat de
Liverpool, molt amable, amb un bon sentit de l'humor i diversió, intel·ligent,
relaxada, confiada i orgullosa del seu territori. La gent de Tarragona em va
fer sentir molt relaxat i com a casa. Dit això, la geografia i el clima són
molt diferents... vosaltres teniu un preciosa tardor assolellada... esteu de
sort! També he visitat Castellvell del Camp per poder copsar l’alè espectacular
i gaudir de les vistes del Camp de Tarragona... meravellós!
Vaig gaudir de la diferència en les nostres cultures i realment espero que
Tarragona mantingui la seva pròpia identitat i no es deixi influir gaire en el
futur per les grans corporacions nord-americanes, que tendeixen a fer que tots
els indrets mirin i sentin el mateix. Vosaltres aquí viviu molt més a prop de
la natura, al costat de les oliveres i avellaners, i això crec que fa que com a
persones aprecieu més la vida que els qui viuen a les ciutats artificials de formigó
d'Europa.
Em va encantar que els menús dels restaurants no estiguessin traduïts a
l’anglès, així que menjar fora es va convertir en una aventura més i una
oportunitat per aprendre i interactuar amb la població local de Tarragona. Em
va encantar la degustació de l'oli nou d'enguany i el gust fort de les
avellanes fresques.
Entrevista publicada originalment a El Jornal, 22 de novembre de 2012.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada