Meritxell Pérez. Foto: Jordi Suñé |
“Quan es tracta de revisar
cinc-cents anys d’història per força topes amb un munt de mites
historiogràfics”
Hem volgut anar a trobar la
historiadora Meritxell Pérez Martínez, autora del llibre Tarraco en la
Antigüedad tardía. Cristianización y organización eclesiastica (Arola,
2012). Amb aquest Meritxell Pérez entra de ple en un dels períodes amb més
interrogants de la història de Tarraco. I ho fa seguint les petjades d’un dels
grans, d’Emili Morera (1846-1918), però sobretot investigant amb valenta
fermesa i amb la voluntat de contribuir a bastir un nou marc
interpretatiu que millori el coneixement dels segles que van marcar el pas del
món antic a l’època medieval a la província de la Tarraconensis. La gènesi del
llibre de Meritxell Pérez passa per Roma, Siena, Leeds... i -com no podia ser
d’una altra manera- per la seva Tarragona, ciutat en la que ha centrat les
seves recerques.
El teu llibre ens permet
copsar l’estat actual dels coneixements centrats en la Tarraco dels segles III
al VIII. Són cinc-cents anys d’història tornats a posar sobre la taula en un
volum valent de més de cinc-centes pàgines... una empresa arriscada?
Aquest llibre sorgeix de la
meva tesi i, ja llavors, es presentava com una empresa arriscada en molts
sentits. Escriure cinc-cents anys d’història obliga a l’historiador a moure’s
amb una certa comoditat entre documents de molt diversa naturalesa. Només per
citar un exemple no és el mateix el llatí del segle III que el del VII. Si a
més parlem de l’Antiguitat tardana la cosa es complica. Es tracta d’una època
antiga de la que conservem poques dades. Tradicionalment, a més, la
historiografia ha tingut predilecció per les èpoques daurades, relegant els
períodes de transició a un segon terme. A l’actualitat, les èpoques de
transició, com l’Antiguitat tardana, han guanyat protagonisme i rellevància;
són les més interessants, on s’experimenten els canvis més importants.
Espiritualment, són també les èpoques més creatives. Una altra de les
dificultats estava representada per la pròpia ciutat de Tarraco en aquests
anys. Per la disponibilitat d’informació, el fil argumental del llibre és el
cristianisme, la seva introducció, consolidació i afermament social a la
ciutat. Tot i això, en ser l’objecte d’estudi la ciutat és necessari parlar
també d’altres elements fonamentals com l’arquitectura, l’urbanisme, la
societat, l’art i la religió.
L’interessant era proporcionar
una interpretació orgànica de tot el que passava a la ciutat en aquests
moments. Es tractava d’unir en una mateixa interpretació des de la construcció
d’edificis nous, com els esforços de les autoritats militars de l’Imperi per no
perdre Hispania, com els problemes teològics i disciplinar que tingueren els
bisbes com a protagonistes, passant per les monedes encunyades pels usurpadors
al tron imperial, els rituals d’enterrament o les inscripcions conservades. La
ciutat no és només els documents o els edificis que han arribat fins a
nosaltres, sinó la seva interpretació conjunta en un context històric
determinat.
Incorpores les novetats que
aporta l’arqueologia i la historiografia, això condueix a modificar algunes de
les interpretacions que s’han fet de la Tarraco que has estudiat. Quins
són els principals tòpics contra els que cal far pedagogia quan parlem del
desmantellament de la Tarraco clàssica i de la transició del món romà a l’edat
mitjana..
Quan es tracta de revisar
cinc-cents anys d’història per força topes amb un munt de mites
historiogràfics. Tarraco continuaria sent una ciutat romana fins el segle VIII,
no només a nivell de la fisonomia de ciutat, sinó també de les estructures
polítiques, econòmiques i socials. Això no vol dir que aquestes no
experimentessin una lògica evolució en el temps. Aquests visigots que la
historiografia espanyola ha reivindicat durant segles com la primera unitat
d’Espanya són presentats per la historiografia actual com uns dirigents
militars profundament romanitzats, no només pel que fa a la indumentària. Així
ho demostren les necròpolis excavades, romans i visigots vesteixen de la
mateixa manera, s’enterren als mateixos llocs, fins i tot són cristians, encara que els visigots en la seva versió
ariana.
Quan parlem de la Tarraco
d’aquests anys, les transformacions més importants no seran d’ordre polític,
del canvi d’una hegemonia per una altra, sinó que tindran lloc durant la
mateixa època romana. Aquest és el cas de la introducció del cristianisme. Això
permet posar en quarantena mites historiogràfics com les invasions bàrbares del
segle V, moviments de pobles camperols pactats i consentits pel propi Imperi.
Meritxell Pérez |
Hi ha dos nivells de
profunditat diferents respecte a la relació de Tarraco amb el territori. Convé
no oblidar que Tarraco va ser la capital provincial d’una extensa província
romana, la Tarraconensis, que després heretaran els visigots, i això va imprimir
caràcter a la ciutat. Tarraco era una ciutat que no només havia de fer de
referent, sinó que havia estat investida amb la missió de fer arribar
l’autoritat i les pautes romanes a tots els confins de la província. Quan
l’Imperi funciona bé com estructura de poder no hi ha cap problema, però quan
al segle V comenci a trontollar apareixeran les insurreccions i les rebel·lions
contra les autoritats provincials instal·lades a Tarraco, ja fossin polítiques
com eclesiàstiques, que en aquesta època van juntes.
A un segon nivell, regional o
local, la relació de la ciutat amb el seu territori pateix una evolució
important, que es detecta molt bé en la transformació dels hàbits residencials
precedents. A l’època romana, les aristocràcies repartien el seu temps entre les
seves residències urbanes, a les ciutats on treballaven, i les segones
residències al camp, les vil·les, on fruïen de l’oci, de l’otium. Amb el
temps, aquests grups aristocràtics tendiran a concentrar-se a les ciutats,
veritables escenaris de poder no només polític, sinó també i, molt
especialment, eclesiàstic. Els bisbes viuen a les ciutats.
Un dels handicaps del teu
ofici és la manca d’informació, les llacunes són especialment rellevants en
l’època visigoda però sobretot en la Tarraquna andalusí, de la que afirmes que
som molt lluny d’escriure la seva història...
En el cas de Tarraco, aquesta
absència d’informació comença a magnificar-se a final del període visigot,
moment en què la ciutat quedarà relegada a la perifèria d’un regne unificat i
centralitzat al voltant del rei i la seva cort, a Toledo. Després dels regnats
de Leovigild i Recared, Tarraco, tot i que no perdrà mai la seva categoria de
capital provincial i seu episcopal metropolitana, adoptarà una posició
subordinada respecte a Toledo que es va traduir en una paulatina desaparició de
les fonts. I si això passava en aquests moments, en l’època andalusina
imagina’t. En un primer moment, la capital es desplaça fins a Damasc. Escriure
la història d’aquests anys passa per llegir les fonts àrabs de l’època. Pel que
fa a l’arqueologia, el coneixement dels materials andalusins és encara molt
limitat i fragmentari. Es tracta d’una època que no ha interessat massa fins a
èpoques recents i això vol dir que no s’ha estudiat, i el pitjor... que ningú
ha reivindicat o ha tingut present durant les excavacions.
Entrevista publicada originalment a El Jornal el 8/5/2012
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada