El
que resta d’una placa de ceràmica destruïda a pedrades encara és
visible, a tocar de graffitis i pintades. La placa fou descoberta per
l’aleshores alcalde de Mont-roig, Fran Morancho, i l’aleshores regidor
de cultura de Cambrils, Joan Recasens, coincidint amb el centenari de
l’accident, l’any 2007. Va ser un acte sobri amb parlaments i ofrenes
florals. Fou un acte sentit i mediàtic, com sentit i mediàtic fou
l’accident. Mossèn Joan Aragonès, vicepresident del Centre d’Estudis
Mont-rogencs, entitat que va proposar l’acte, hi llegí unes paraules
davant de nombroses persones entre les quals s’hi distingien grups de
descendents de víctimes de l’accident, com els Baviera de Torrent, els
Martí de Xerta o els Fressinier de Cambrils. L’homenatge va ser a la una
del migdia, aquell dia feia fred. En això pocs canvis hi ha hagut
durant cent anys. L’acte va culminar tot un seguit d’activitats
organitzades pel Centre d’Estudis Mont-rogencs al voltat del centenari
d’aquest sonat accident ferroviari. El centre d’estudis també edità el
llibre Un tren, un pont,
de Vicenç Toda, el seu pare tenia 14 anys i des del seu tros va veure
en directe l’accident. El llibre està avui totalment exhaurit, el que
demostra que aquest accident ferroviari interessa. De fet, l’accident de
la riera de Riudecanyes ocupa un lloc singular en la història local de
Mont-roig i Cambrils, i el Centre d’Estudis Mont-rogencs se n’ha
encarregat de deixar-ho ben clar.
El 25 de novembre de
1907 un ullal del pont de la Riera de Riudecanyes, apuntalat amb bigues
de fusta, cedia al pas de l’exprés 702, que hauria d’haver unit
Barcelona amb València. El tren accidentat aniria a petar al terme de
Mont-roig del Camp, just on la riera de Riudecanyes fa de partió entre
Mont-roig i Cambrils. Avui en el corredor mediterrani els trens ja no
transiten sobre ullals apuntalats amb fustes, i d’aquell pont esfondrat
fa més de cent anys només en queda alguna petita resta arquitectònica a
l’extrem; el formigó mana.
Aquell hivern de 1907 la gent de les immediacions va córrer cap al lloc de la catàstrofe a socórrer els accidentats. Envoltats de morts i ferits, molts dels quals anaven traspassant després d’una intensa agonia. Ferits a banda, el balanç final va ser de 22 morts. Durant aquelles primeres hores també hi va haver qui va aprofitar per apropiar-se de pertinences dels viatgers. I hi ha qui diu que uns pescadors de Cambrils van aprofitar per tallar algun dit i endur-se el corresponent anell. Finalment les pertinences van ser agrupades en una pila i custodiades juntament amb els cadàvers per la Guàrdia Civil, que hi va fer acte de presència. En aquell context, alguns números, aclaparats davant l’espectacularitat de l’accident, van estar mes d’un dia sense menjar.
La
nit del 25 al 26 de novembre de 1907 va ser dura, en tots els sentits.
També en el climatològic. A les vuit del matí es van extreure els
darrers cadàvers del tren. I les immediacions del pont de la Riera de
Riudecanyes presentaven un espectacle que la premsa de l’època no dubtà en titllar de “macabre”.
Diverses fogueres enceses, consumint restes dels vagons, contrastaven
amb les nombroses atxes de vent que, gràcies a les seves metxes d’espart
enquitranades, trencaven la fosca d’aquella freda nit.
Poc
després, el diputat reusenc Julià Nougués, de Solidaritat Catalana,
brandava a les corts de Madrid un dictamen d’enginyers on es deixava
clar que una vintena de ponts de la línia Barcelona-València estaven en “imminent ruïna”,
el president Antonio Maura va entomar dialècticament les paraules de
Nogués, que amb anterioritat ja havia denunciat l’estat de les
infraestructures ferroviàries, afirmant que es depurarien unes
responsabilitats que mai es van acabar de depurar.
Al
Senat va ser el mont-rogenc Agustí Sardà qui adreçà un prec al govern
per tal que adoptés les disposicions necessàries de cara a evitar
catàstrofes ferroviàries similars. Alt i clar, Agustí Sardà sol·licità
inspeccions, celeritat en la justícia i càstig als culpables. Agustí
Sardà rebé el suport d’Albert Rusiñol, senador i germà de Santiago
Rusiñol. Però fou impossible tombar les tesis de la companyia
ferroviària. Ben aviat Felix Boix, aleshores sotsdirector de la Compañía de los Caminos de Hierro del Norte de España
(1858-1941), deixà clara una cosa respecte a les causes de l’accident:
L’exprés 702 havia descarrilat dins del pont fent pressió sobre la base,
fet que va produir l’ensorrament de l’enfustat de reforç. La idea del
descarrilament era fonamental per evitar majors responsabilitats. Potser
per això, en assabentar-se de l’accident el director de la companyia
ferroviària de capital francès, que es trobava a París, partí prest cap a
Madrid.
Anys
més tard, el gener de 1910, l’Audiència de Tarragona va sobreseure el
procés contra la companyia ferroviària. De poc van servir les acusacions
particulars i la tasca del grup d’advocats que defensaven la hipòtesi
de l’enfonsament del pont. Finalment el jutge especial Manuel Landes va
impartir justícia a favor de la companyia ferroviària. Encara avui, el
nét d’una de les víctimes d’aquest accident, l’Enric Fressinier, recorda
amb sana ironia que la seva família mai va rebre cap indemnització. A
l’Enric l’hem anat a trobar a la seva casa de Cambrils. El seu avi,
l’occità Henri Fressinier, morí després d’estar tres hores atrapat en el
tren; viatjava en l’exprés 702 amb la seva esposa Julie i el seu fill
Emile. El diari “La Democratie des Bouches du Rhône” xifrà en tres mil
les persones que van assistir a l’enterrament de l’avi de l’Enric, que
fou al seu lloc d’origen, Salon-de-Provence. Allí s’hi van fer diversos
discursos, ja que com diu l’Enric “el meu avi tenia una faceta comercial i política”.
I si a l’Enric l’hem
anat a trobar, l’Antonio Pena ens ha vingut a veure, ha vingut a
conèixer el lloc on el 1907 es va esfondrar el pont. Deu fer un parell
d’anys que l’investigador gallec Antonio Pena està resseguint a fons la
història de dos dels morts en l’accident de l’exprés 702: Amalia Caridad
i José Dobaño, nascut a Cuntis. El gallec José Dobaño va emigrar a Cuba
cap a finals del segle XIX. Era l’amo del famós Hotel Florida, al
cèntric carrer Obispo de l’Havana, on hi va començar a treballar com a
grum. Dobaño va viatjar a la Corunya, ja que s’havia de casar amb una
cosina. Allí va conèixer casualment Amalia Caridad, dependenta d’un
comerç de gèneres de punt, La Villa de París. S’hi va casar i van
emprendre un viatge de noces que acabà en tragèdia.
En una visita al
cementiri municipal de Cuntis, l’Antonio Pena es va fixar en la làpida
del José i l’Amalia i la curiositat el va portar a emprendre una
apassionat recerca que l’ha portat a Mont-roig i a la riera de
Riudecanyes. “Sempre
m’han agradat molt les històries boniques, aquesta crec que ho és. Crec
que és una història comparable al Titànic però en un tren”,
diu. L’Antonio, però, no ha vingut sol, ha vingut acompanyat d’una
petita sorpresa, el bitllet de primera classe que la parella gallega va
utilitzar en el seu viatge de noces, expedit a Vigo el 14 d’octubre de
1907, quinze dies després del seu casament. El bitllet, que du la
fotografia de José i Amalia, ha tornat al lloc d’on va sortir: El pont
de la Riera de Riudecanyes. L’Antonio ens en parla amb l’emoció als
llavis: “Portar
el bitllet des del lloc on va partir cap a Cuntis fa 107 anys al mateix
lloc, doncs la veritat, l’emoció és molt gran. Com a bon gallec que sóc
això és com arribar a Santiago de Compostel·la, trobar el final del
camí”.
Un camí que queda obert a noves recerques i investigacions, i que
servirà per continuar fent memòria d’un accident que encara avui
desperta passions. Un bon exemple de la vitalitat de la història local a
partir de l’accident d’aquest exprés, que hauria d’haver recorregut el
nervi costaner dels Països Catalans.
Podeu llegir l'article La tornada de l'exprés 702 en aquest enllaç.
Treball guardonat amb el V premi de periodisme Carmel Biarnés d'Ascó.
1 comentari:
Interessant en molts aspectes.
Salutacions.
Publica un comentari a l'entrada